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hans pechar

 

Hans Pechar

A.o. Univ. Prof. Dr. phil.,
Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Tel +43-1-5224000-126
Fax +43 463 2700 99-126
Mobil 0699 19074288

hans.pechar@aau.at

 

Areas of Expertise
Institutional management / governance / administration / leadership
Higher education quality / evaluation / accreditation
Internationalisation / globalisation
Comparative research
Economics of education
Equity in education


 

> Publikationen

 

> Forschungsprojekte

 

> Veranstaltungen

 

> Vorträge

 

> Lehrveranstaltungen

 

 

Lehre an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

Seit 2005 Leitung eines Moduls zum Masterstudiengang
Bildungs- und Wissenschaftsmanagement

> http://www.mba.uni-oldenburg.de/14183.html

 


Ausgewählte Publikationen als Download (pdf):

 

Karrierechancen für den akademischen Nachwuchs in Österreich. In: österreichischer Wissenschaftsrat (Hg): wissenschaftliche Karriere und Partizipation – Wege und Irrwege. Tagungsband 2011. Wien: 2012


Humboldt in der Massenuniversität? Vom Elend der neuhumanistischen Bildungsreligion. In: Brigitte Kossek / Charlotte Zwiauer (Hg.) Universität in Zeiten von Bologna,  V&R unipress/Vienna University Press 2012, S. 69-82
 

Austria: non-traditional students in the 2000s. In: Slowey, Maria/Schuetze, Hans G. (2012): Global Perspectives on Higher Education and Lifelong Learning, London/New York: Routledge, pp.25-42 (gemeinsam mit Angela Wroblewski)
 

The Decline of an Academic Oligarchy. The Bologna Process and ‘Humboldt’s Last Warriors’. In: Curaj, Adrian/Scott,  Peter/Vlasceanu, Lazr/Wilson, Lesley (eds), European Higher Education at the Crossroads: Between the Bologna Process and National Reforms, Dordrecht: Spinger, pp. 613 – 630.

 

Bildungsgerechtigkeit in der Wissensgesellschaft, Wirtschaftspolitische Blätter 2/2011, 225-237.

 

Die Auswirkungen von Bologna auf die Lage der Studierenden in Österreich. Zeitschrift für Hochschulentwicklung 6. Jg (2011), Heft 2, http://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/251 (gemeinsam mit Angela Wroblewski)

 

Higher-Education Policies and Welfare Regimes: International Comparative Perspectives. In: Higher Education Policy, 2011, 24, p.25 – 52. (gemeinsam mit Lesley Andres)

 

Die ständische Versäulung des österreichischen Bildungssystems. In: Josef Broukal & Erwin Niederwieser (Hg.), Bildung in der Krise. Warum wir uns Nichtstun nicht leisten können. Wien: Kremayr & Scheriau, 2010, S. 27-38.


 
Österreichische Bildungspolitik seit den 1990er Jahren. In: Gernot Heiss u.a. (Hg), Tschechien und Österreich nach dem Ende des kalten Krieges. Albis International, 2010 S.155-178.

 

Die Fachhochschulen in der postnationalen Konstellation. In: Helmut Holzinger, Werner Jungwirth (Hg): 15 Jahre Fachhochschulen in Österreich. Wien: Facultas, 2009, S. 162-171.

 

Can research universities survive without control over admission? Reflections on Austria’s exceptionalism in higher education policy. In: Journal of Adult & Continuing Education, Vol.15 (2009), No.2, p.142-154.

 

„Doktorat neu“ – ein österreichischer Blick auf eine europäische Reformdebatte. In: Barbara Kehm (Hg.): Hochschule im Wandel. Die Universität als Forschungsgegenstand. Frankfurt/New York: Campus, 2008, S. 319-334.

 

Inklusion und Fairness. Kriterien von Chancengerechtigkeit in der Wissensgesellschaft. In: Bernd Hackl/Hans Pechar (Hrsg.): Bildungspolitische Aufklärung. Um- und Irrwege der österreichischen Schulreform. Innsbruck: StudienVerlag, 2007, 160-177.

 

Der offene Hochschulzugang in Österreich. In: Christoph Badelt/Wolfhard Wegscheider/Heribert Wulz (Hg.): Hochschulzugang in Österreich. Graz: Grazer Universitätsverlag 2007, S. 21-81.

 

Sockelqualifikation und Exzellenz. Ist das österreichische Bildungssystem fit für die Wissensgesellschaft? In: Wirtschaftspolitische Blätter, 54. Jg. (2007) H. 1, 73-85.

 

Vom Vertrauensvorschuss zur Rechenschaftspflicht. Der Paradigmenwechsel in der britischen Hochschul- und Forschungspolitik seit 1980. Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft (ÖZP), 35 Jg. (2006) H. 1, 57–73.

 

Internationale Fallstudien zum Hochschulzugang. In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 06 (Dezember 2005), S.53-65.

 

Hire and Fire? Akademische Karrieren unter den Bedingungen des UG 2002. In: Heike Welte/Manfred Auer/Claudia Meister-Scheytt (Hrsg.): Management an Universitäten. Zwischen Tradition und (Post-)Moderne. München: Rainer Hampp 2005, 317-337.

 

The Changing Academic Workplace: From Civil Servants to Private Employees. In: Jürgen Enders/Egbert de Weert (eds.): The International Attractiveness of the Academic Workplace in Europe. Frankfurt/Main: GEW 2004, 32-51.

 

Wie öffentlich ist die Bildung? Über Veränderungen im Verständnis „öffentlicher Güter“. In: Ralph Grossmann (Hg): Das Öffentliche organisieren, IFF-Texte, Bd.8, Wien/New York: Springer 2004, S. 8-16.

 

 


Research projects

  • Knowledge-Based Societies: Trends and Interaction Patterns of Research Indicators and Economic Indicators (ÖNB Project)

The project objective is to analyze trends and possible interaction patterns between R&D and economic (growth) indicators for the OECD countries (U.S., EU and Japan) during the period 1981-2001. The three main research questions are: (1) trend analysis of R&D and economic indicators; (2) explorative analysis of possible interactions between R&D and economic indicators (using correlations and applying factor analysis); (3) the development and design of a more comprehensive concept of knowledge-based economies and societies. Several hypotheses should be tested. Two main areas will be: What are the consequences for policy, particularly R&D policy? And what are possible conclusions for our concepts, models and theories about knowledge-based societies? (Period: 2003-2004)

  • Accreditation in the Framework of Evaluation Activities: Austrian Country Report

This study is part of a cross-national comparison on accreditation and other evaluation activities in higher education in Europe. The goal is to provide information for the education trade unions as they are involved in the Berlin 2003 follow up Conference to the Bologna process . (Period: 2002-2003)

  • The International Attractiveness of the Academic Workplace in Europe: Austrian Country Report

This study focuses on the situation and perspectives of academic staff in higher education in the growing European Union. The goal is to provide information for the education trade unions as they are involved in the Berlin 2003 follow up Conference to the Bologna process . (Period: 2002-2003)

  • Doctoral Degrees and Qualifications in the Contexts of the European Higher Education Area and the European Research and Innovation Area: Austrian Country Report

The goal of this comparative study is to survey challenges, trends, and needs in the development of Doctoral Studies programmes in Europe. (Period: 2002-2003)

  • Internationalisation of the Austrian "Fachhochschul" (vocational higher education) sector

The study examines the response of Fachhochschul courses and of Fachhochschul institutions to the realisation of a European space for higher education and gives recommendations for a further adaptation to this development. (Period: 2002)

  • The transfer of an "accreditation model" in higher education form Britain to Austria.

In 1993 the Austrian government introduced legislation to create a new "Fachhochschule" (FHS) sector for vocational higher education. Part of the new policy was the establishment of a new kind of body - the Fachhochschulrat (FHR) - to "accredit" courses and eventually to designate institutions. The introduction of this "accreditation model" was remarkable, in that it explicitly drew on experience of the Council for National Academic Awards (CNAA) and polytechnic policy in Britain. The project explored the lessons of this case study for comparative public policy and particular on policy transfer. (Period: 1999-2000)

 

 

 
 
 
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